Sabtu, 21 Mei 2011

aku rindu ibu

AKU RINDU IBU
Aku rindu ibu,
Hati rase tertunggu-tunggu
bila masa kita kan ketemu,

aku rindu ibu,
rindu melihat wajah ceria mu
rindu mendengar gelak dan tawamu,
rindu pada sentuhan tanganmu.

ibu,
engkau manusia perkasa,
dalam sakit engkau ketawa,
dalam perit engkau ceria,
biar aku tau sebenarnya dalammu duka,
tapi kau usaha membuat anak2 mu gembira.

ibu,
Biar besar mana salah ku,
Biar sebenarnya yang salah itu aku,
Engkau tetap mengatakan yang salah itu kamu,
Engkau tetap berkata "maafkan ibu..."

Ibu,
Saat dilihatmu aku sendiri,
Engkau datang bertanya khabarku ini,
"sudah makankah kamu",
"kenapa wajah anakku ini muram begitu"
"kenapa anakku ini diam membisu?"
Tangan mulusmu kau usap di kepala ku,
Memberi aku seperti semangat baru,
semangatku bercambah yang pada asalnya sedikit,
meninggalkan hati yang tengah sakit.
Terima kasih ibu membuat aku kembali bangkit.

Ibu,
hatiku gundah berawan gelap,
melihat kamu terbaring lesu,
Di katil hospital itu cahaya riangmu malap
tubuhmu kaku lemah dan lesu

ibu,
jika kini dulu engkau mampu berlari,
jika dulu engkau mampu berdiri,
tapi sekarang semuanya hanya tinggal memori
aku tau hati mu kini sepi
hatiku sedih lihat ibuku begini

ibu
maafkan anakmu tiada disisi
kerna menggalas hasratmu untuk mencari ilmu
sabarlah ibu cekalkan hati
Akan ku pulang kembali bersama gulungan itu.

Tuhan,
Engkaulah yang aku dapat meminta kini
Agar menjaga ibuku yang sendiri
Berilah ibuku kebaikan jasmani dan rohani.
Rawatlah hatinya hati yang sepi.

Ibu,
Cekallah ibu hidup sendiri
Tunggu anakmu ini nanti kembali
Kan ku jagamu sepenuh hati
Engkau ibuku yang amatku sayangi.

Aku rindu ibuku...

0 komentar:

Posting Komentar